اخبار مهم
Home / اخبار استان کرمانشاه / نقش رسانه ها در جلب مشارکت حداکثری مردم برای حضور در انتخابات
81974366-70540718.jpg

نقش رسانه ها در جلب مشارکت حداکثری مردم برای حضور در انتخابات

به گزارش کرمانشاه پست به نقل از خبرگزاری ایرنا:

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، هرچه به هفتم اسفند ماه روز برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نزدیک می شویم تلاش ها و تاکیدها برای حضوری پرشور در انتخابات و انتخاب افراد اصلح به عنوان نمایندگان مجلس بیشتر می شود.
در این میان بی شک رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش بسیار زیادی در تشویق و ترغیب مردم به حضور در انتخابات و همچنین شناساندن نامزدهای اصلح به مردم را دارند و همین باعث شده در این برهه از زمان توقع و انتظارات از جامعه رسانه ای بیش از هر زمان دیگری باشد.
مدیران مسئول نشریات بیستون، نقد حال و باختر کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا ضمن اعلام آمادگی برای گرم نگه داشتن تنور انتخابات، از نقش نشریات در اطلاع رسانی به مردم نیز سخن گفتند.

** رسانه ها مردم را متوجه اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان و شورای اسلامی کنند
رئیس خانه مطبوعات استان کرمانشاه و مدیرمسئول نشریه بیستون با بیان اینکه حساسیت های انتخاباتی همیشه وجود داشته است، یادآور شد: این حساسیت ها امسال و با توجه به اتفاقاتی که در سیاست خارجی رخ داد از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.
فریدون معتمدیان افزود: در انتخابات پیش رو کشورهای خارجی اوضاع را دنبال می کنند تا ببینند در این دوره از انتخابات حضور مردم پای صندوق های رای به چه میزانی است و یقینا هر قدر این حضور پرشور تر باشد پایه های نظام مستحکم تر خواهد شد.
معتمدیان همچنین به نقش رسانه ها در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست رسانه ها باید مردم را متوجه نقش و اهمیت و جایگاه مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی کنند.
وی تصریح کرد: برخی از مردم نسبت به وظایف و ماهیت ذاتی مجلس خبرگان و شورای اسلامی اطلاعی ندارند و این رسانه ها هستند که باید اطلاعات لازم را به آنان بدهند.
رئیس خانه مطبوعات استان کرمانشاه ادامه داد: به دلیل همین اطلاعات کم و ناقص است که برخی از نامزدها با دادن وعده های پوشالی که به هیچ عنوان در حیطه توان و اختیارات آن ها نیست سعی در جلب آراء مردم و ورود به مجلس دارند.
معتمدیان گفت: تکرار این کار در دوره های متوالی باعث دلسرد شدن مردم از حضور در انتخابات می شود که رسانه ها با شفاف سازی می توانند مانع از این کار شوند.
وی همچنین در خصوص بحث قوم و عشیره گرایی در انتخابات نیز گفت: این معیار را نمی توان به کلی رد کرد ولی بهتر است زمانی از آن استفاده شود که بین دو نامزد همه چیز برابر و مساوی باشد.
معتمدیان یادآور شد: در مرحله اول باید توانمندی و کارآیی نامزدها ملاک باشد و زمانی که بین دو نامزد انتخاباتی این ویژگی ها برابر بود آن زمان باید به بحث قومیت و رای به نامزد مورد نظر روی آورد که رسانه ها باید فرهنگ سازی لازم را در این خصوص انجام دهند.

* رسانه ها فرهنگ انتخاب اصلح را بین مردم جا بیندازند
مدیرمسئول نشریه نقد حال نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اقداماتی که رسانه ها می توانند در زمان انتخابات انجام دهند این است که فرهنگ انتخاب اصلح را بین مردم جا انداخته و به آن ها برای انتخابی درست کمک کنند.
غلامرضا نوری اعلا با بیان اینکه مطبوعات مانند سایر دستگاه ها و ارگان ها وظیفه دارند تنور انتخابات را گرم نگه دارند، گفت: شرایط برای حضور حداکثری مردم در انتخابات باید فراهم شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه رسانه ها در ایران ضعیف نگه داشته شده اند، گفت: با این وجود آن ها همواره در مسائل مختلف تاثیرگذار ند و با توجه به گستردگی مخاطبان خود می توانند گروه های زیادی از مردم را ترغیب به حضور در انتخابات کنند.
نوری اعلا با بیان اینکه رای براساس قوم و قبیله گرایی یکی از مشکلاتی است که در زمان انتخابات با آن روبرو بوده ایم، گفت: در کرمانشاه بیش از سایر استان ها با این پدیده روبرو بوده ایم که نمونه بارز آن انتخابات شورای اسلامی شهر است.
مدیرمسئول نشریه نقد حال یادآور شد: بافت فرهنگی ما به گونه ای است که رای براساس قوم و عشیره گرایی بر توانایی نامزدها غلبه دارد اما رسانه ها باید فرهنگ انتخاب اصلح و آگانه را در جامعه ترویج کنند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد مردم با حضور پرشور در انتخابات زمینه های اقتدار نظام را فراهم و با رای به نامزدهای اصلح آینده خوبی را برای کشور ترسیم کنند.

** رسانه های مکتوب در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نقش موثری دارند
مدیرمسئول روزنامه باختر هم در گفت و گو با ایرنا به گسترش رسانه ها و اقبال عمومی از آن ها سخن گفت و افزود: در این میان رسانه های مکتوب به خاطر اعتماد زیادی که به آن ها وجود دارد در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بسیار نقش مهم و اثرگذاری دارند.
کامران سعادت افزود: مردم کشورمان نشریات مکتوب مثل روزنامه و هفته نامه را به خاطر چارچوب منسجم و سازمان یافته ای که دارند بیش از فضای مجازی که از سازمان یافتگی کمتری برخوردار است قبول دارند و همین موضوع شرایط را برای این دسته از نشریات فراهم می کند تا در خصوص اهمیت انتخابات مطالب بیشتری درج کرده و مردم را تشویق به حضور حداکثری در این رویداد کنند.
وی خاطرنشان کرد: کار دیگری که رسانه ها باید در این مقطع از زمان انجام دهند، کمک به مردم برای انتخاب اصلح و جایگزینی آن به جای انتخاب قومی و عشیره ایست.
سعادت یادآور شد: البته مردم ما مردمی آگاه، فهمیم و هوشیار هستند و با توجه به دوره جدیدی که در کشور ایجاد شده و به پسابرجام تعبیر می شود خود به اهمیت انتخابات پیش رو واقف اند و می دانند حضور پرشور در انتخابات به همراه انتخابی اصلح و آگاهانه تا چه حد در توسعه و پیشرفت کشور نقش دارد.
مدیرمسئول روزنامه باختر گفت: انقلاب اسلامی دو دستاورد محسوس و غیرمحسوس به همراه داشت که دستاورد غیرمحسوس آن بالا بردن سطح آگاهی مردم بود و رسانه ها نیز با فرهنگ سازی در حوزه های مختلف این آگاهی را تثبیت کردند.
وی در پایان گفت: رسانه های ما باید بتوانند با تولید محتوا و شفاف سازی در خصوص مساله انتخابات، مردم را از توطئه رسانه های بیگانه آشنا کنند کما اینکه تجربه نیز نشان داده مردم گرایش و اقبال بهتری نسبت به رسانه های داخلی در مواجه با رسانه های بیگانه دارند.
انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه هفتم اسفند ماه جاری همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
استان کرمانشاه دارای هشت نماینده در مجلس شورای اسلامی و دو نماینده در مجلس خبرگان رهبری است.
گزارش از مسعود اسماعیلی خبرنگار مرکز کرمانشاه
۷۴۵۸/۸۰۶۶

انتهای پیام /*

  • فرهنگی
  • نقش رسانه ها در انتخابات
  • انتخابات
  • انتخابات مجلس خبرگان رهبری

ارتباط با سردبیر: newsroom@irna.ir
منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

می فایل سایت خبری کرمانشاه پست